Sukrin till barnen?

Sidor: (1/3) > >>

Ealina:

Jag har den där rosa lchfbakboken hemma men i den är ju bara allt socker bortbytt mot sukrin istället. Jag hade hoppats på att det skulle vara lite mer osötade kakor liksom. Om jag nu bestämmer mig för att baka en kaka en dag, ska jag då baka den med sukrin eller helt enkelt bara mindre socker?

Känns lite sådär med att ge barnen sukrinkaka och tänker att om de nu prompt ska äta kaka kanske det är bättre med vanligt socker ändå?

Hur gör ni?

Corny:

Bakar kaka med socker till barn, såklart. Fast det gör jag å andra sidan till vuxna också, eftersom jag har fobi mot sötningsmedel. Jag inbillar mig att det är mycket onyttigt, och ett nödvändigt ont för dem som är diabetiker exempelvis. Fast man kan självfallet dra ner sockermängden om man vill det.

Fjällmor:

Nog bakar jag också med socker.
Men minskar gärna mängden. Det kräver ibland experimenterande för att hitta en bra lägstanivå. Men det går!

Och vissa kakor måste få vara som är tänkta.

Men med go'fika sällan är det ju helt ok

:nod-yes:

Monkan:

Inget sötningsmedel i detta hus! Jo, jag förstår att om man är diabetiker och någon gång vill ha något sött så är det enda möjligheten. Jag försöker hålla ner sockerkonsumtionen för barnen istället och skulle helst hålla ner konsumtionen av flingor också (som ju innehåller socker och andra snabba kolhydrater) men har inte resten av familjen med mig där  :sad:

De gånger (inte så ofta) som jag bakar så är det med socker. Barnen äter godis en gång i veckan också (mycket skräp i det, jag vet  :whistle:) . Det är svårt det här....Det blir en massa kompromisser hela tiden, men i slutändan måste jag tro att bra mat och en stark begränsning av sockret kan fungera rätt bra. Är själv uppväxt så och hade väl egentligen inga problem med vikten alls under uppväxten.

Jag är väldigt skeptisk till sötningsmedel liksom till en massa annat konstgjort gunk som finns i mycket.

idalinda:

jag har testat rosa-bokens sukrin-recept för första gången i dag.
och gick och brände hela kola-kaka-plåten.
Visst kunde vi smaka lite.
Det var ---ok--- men ingen ville ta mer en ett par tugg.

Jag glömde totalt rådet om att halvera sukrinmängden på recepten! :smack_head:

Har någon blandat sukrin och socker? Hur ska man tänka då?

Dom som säljer sukrin påstår att det är ekologiskt, naturlig sötning och ingen kemisk påhitt,
kan man tro på dom ? :confused3:

Sidor: (1/3) > >>