i början av september

Sidor: (1/2) > >>

idalinda:

Ute finns det:
blåbär
mangold
salladslök
tomater
gurka!!!
physalis
kryddor
morötter
kålrot
rödbeta

kylen finns:
squash
tidig vitkål
kålrabbi

köket finns
vitlök
gullök

frysen
mängder av mycket :inlove:

väntar fortfarande:
olika majssorter( dekoration, popmajs, mjölmajs, sockermajs)
björnbär
palsternacka
rotseller
pumpor
purjolök
vitkål ( vintervariant)

har jag missat något nu ... :smack_head:

Corny:

Hur mycket odlingsplats har du egentligen? Här finns det en liten paprika (tror jag) och förhopningsvis lite chilis också, men det kan hända att jag har gett bort chiliplantorna.  :blush: En ömklig grön tomat har jag också fått, men den kommer inte att ta sig.
Tror du, idalinda, att jag kan ta fröerna från min lilla omogna och försöka göda dem till nästa år?

Önskar att jag hade det som du! Låter så härligt att bara kunna gå ut och plocka det man vill ha och behöver!  :thumbsup:

idalinda:

Jag hade många tankar när jag började med årstidsmaten, men en är solklart att göra folk
lite " avundsjuka" så att dom börjar själv i den skalan man kan, på fönsterbrädan, balkongen,
kolonilotten, tomten...

Jag har en standard villatomt något på 900kvm,
Om man tar bort villan, garaget, förråd, infart och diversa gångar, så är kanske hälften kvar till odlingar.

på denna 4-500kvm kan vi odla alla våra grönsaker minst ett halv år för 5 person.
vissa grönsaker räcker året om.
Bär köper vi ( jordgubbar och am. blåbär) men vinbär och björnbär har vi från tomten,
hallon fick vi förut 10 liter / år , men sedan dog alltihopa.
 Vinrankan producerar kanske 10 klasar i år!

Men tex , ett årsbehov av rotselleri växer på en enda kvadrat hos oss.

Jag tror inte att du får bra fröer av den omogna tomaten,
det är viktigt att ha bra kvalité på fröer!

Corny:

Tänkte väl att det var så! (Finns det ingen sursmiley?)

Iaf så får du inte folk att vilja odla själva var de än bor. Det du håller på med får åtminstone mig att vilja flytta till landet! Jag avskyr när det blir vår och det enda man kan odla i är hinkar! Jag vill ha "lannen" att odla i! Det är vad jag vill ha! Har kollat på kolonilotter och dylikt runt omkring här, men allt är ju så dyrt! En kolonilott här, kostar nästan lika mycket som ett hus några mil bort.

hemul:

Jag hade en gång en kolonilott på 2 minuters promenadsavstånd. Jag tror jag betalade 50 kronor per år. Området är förstås borta nu.

Sidor: (1/2) > >>