tröst till alla tomatodlare

Sidor: (1/5) > >>

idalinda:

Året 2010 har varit konstig tomat-år.
Jag har gått och undrat varför mina tomater inte mognar i tid, går sönder innan dom mognar eller att plantor inte producerar tomater alls.
I dag hörde jag på radion en trädgårdsmästare att svara på frågor.
En man frågade varför hans tomater inte blir röda alls utan är evigt gröna sedan maj.
Trädgårdsmästare tröstade honom att stå ut och vänta, att tomaterna kommer och vädret är hyfsad framöver :confused3:
men att även hans stora odlingar har inte mått bra i den överflödiga värmen som vi hade i högsommaren +
att nu har det bara varit regnigt och ruskigt.

Så ni som försökte i år men inte lyckades är inte ensamma med om konstiga tomater i år .

Tina:

Men fick du svar på varför det är så. Jag har också massa gröna men bara fått äta 3-4 st mogna.

Fjällmor:

Jag har tomater.
På bara 2 plantor (en med stora och en med små) har jag skördat lite nu coh då till dagsbehov

Men nu har de fått en käldknäpp så vi får se om de orkar klämma färg i de sista tomaterna.

Vore gott till leverpastejen

:nod-yes:

idalinda:

Du har tomater ute, Fjällmor?
Om du har plats kan du ta dom in i hinkar och kanske bära ut och in en beriod.
Hos oss skördar vi dom sista färska tomaterna alldeles in till jul, när vi har plantorna i hinkar i ett frostfritt växthus.

jag håller på och rensar ut nu växthusets tomatplantor och fixar in dom som växer ute.

En förklaring för växthustomater var att , optimal temperatur för dom är 22-25 grader.
I år har dom fått både 30-40 och 45 grader i växthuset.

Jag skuggade inte mitt växthus i år , för det behövdes inte förra året heller...
och vi har flera fläktar som suger ut och blåser luften i rörelse mot takfönsterna,
men i år har det inte kommit många tomater / planta i växthuset alls, det finns bara gröna fina lianer, och dom klipper jag nu ut.

Plantorna ute dinglar av tomater men  nu räcker inte utetemperaturen längre för dom, så vi försöker bära dom in varsamt...

Fjällmor:

nejejnej  :lmao:

tomaterna har bott i uterummet hela sommaren

för kallt att ha dem ute här... möjligen när jag fått till mer lä för den hårda fjällvinden i framtiden

Sidor: (1/5) > >>