marinator

Sidor: << < (2/6) > >>

kwidell:

jag är då tämligen övertygad om att en sådan manick är helt onödig!.. det enda den åstakommer är ju att man gör massa hål i köttet som ska in i ugnen... genom dessa hål kommer sedan köttsaften att sippra ut.. och det kommer ge en torrare stek än tidigare är jag rädd.  :thumbdown:

för övrigt så finns det bara en sorts marinad som faktisk går in i köttet.. och det är yoghurtbaserad marinad. all oljebaserad marinad, hur god den än är, gör ingen egentlig skillnad på köttet. köttet suger nämligen inte till sig kryddorna på något sätt.. utan det resultat man tycker sig få, att köttet känns mörare, beror på om man lagt kött och marinad i en påse och sen förslutit den väl... då kan nämligen mörningsprocessen fortsätta i den syrefattiga miljö som skapas.. men kryddor och sådant ligger snällt utanpå.  :nod-yes: 
så som svar på din fråga så skulle jag inte rekomendera denna manick!.. utan se till att ösa steken ofta i ugnen i stället, samt krydda den mycket väl innan tillagningen.. samt tillaga den långsamt så blir den mörare  :flirting: 

idalinda:

ingen aning, Elefant, det undrar jag också .

Men en snabb lösning skulle ibland vara väldigt bra:
Jag har köttet i frysen och det tar först tid att tina upp dom 1-2 dyng i kylen
och om dessutom marinaden tar ett dygn till
då börjar min planeringsförmåga att  tryta och tålamodsgränsen närma sig.

För jag behöver veta om hela familjen behagar att vara hemma vid den middagen och det kan ingen veta 3 dygn i förväg.
Kanske blir det vackert väder och maken säger att vi ska åka båt ett par dagar  mitt i allt ...

hemul:

Gör grytor då så behöver du ju inte marinera.

idalinda:

Kwidell, då fattar jag.
Inga torra stekar hit tack, så ingen manic heller,

och
NU fattar jag också varför  vår gräddmarinad fungerade alltid, men oljamarinaden är helt kass just på stek.

Vi tar då gräddmarinaden tillbaks till allt möjligt!

idalinda:

Citat från: hemul skrivet 2010.08.08 - 22:49:14
--
Gör grytor då så behöver du ju inte marinera.

--

Jag försöker hela tiden fatta vilka bitar fungerar bäst på vad, men det är inte det lättaste...
Jag läser på gamla kokböcker och nya kokböcker och nätet och blir ibland alldeles vimmelkantig.

Men gårdagens innanlår blev väldigt god stroganov med grädde, tomatpuré och matlagningsvin  :thumbsup:

Sidor: << < (2/6) > >>