marinator

Sidor: << < (3/6) > >>

kwidell:

tillaga från fryst tillstånd i så fall!  :lol: .. ta ut köttet och låt tina nån timme eller 2.. bara så att ytan inte är djupfryst!.. krydda rejält, lägg i en ungsfast form, eller om du har, ungsgryta med lock. klicka på rejält med smör på och runtom steken.. ha gärna buljong/fond i formen/grytan.. bara typ 1-2 cm djupt. ställ in i ugnen på 50-80 grader och låt stå 12-24 timar... ös steken lite då och då, när du kommer ihåg det... och sen är det bara att njuta av en smakrik och mör stek!  :lol:

för den som är begåvad med en brännare i köket... av typen man använder till creme brulée och sådant.. så rekomenderar jag att man, innan man lägger in köttet i ugnen, bränner av ytan. detta ger en mycket god smak utan att för den sakens skull tillaga köttet!.. samt at det tar död på alla eventuella enstaka bakterier.  :nod-yes:

hemul:

Det där med brännare lät intressant.

idalinda, jag har fått uppfattningen att ni egentligen inte gillar ren köttsmak. Ni vill ha allt genomstekt och så. Då verkar det lite bortkastade pengar att köpa finbitar. De billiga bitarna är ändå de som passar bäst till grytor och andra långkok och DET tycker ni ju om.  :lol:

Elefanten:

det låter intressant Kwidell att bränna ytan,men blir det inte en hård yta då när steken väl är färdig?  :hmm:

idalinda:

Hemul, vi måste antingen köpa en halv kossa eller ingen kossa alls ...
Det blir alltså minst 30 kg + den mängden köttfärs man önskar.

Så då måste vi lära oss att handskas med även dom finare delarna på bästa sätt.

Det måste bli kommande vinterns prio nr 1 eller 2 att lära mer om kött!

hemul:

Men din stackare! Jag ska hjälpa dig. Du kan skicka de bitarna till mig så blir du av med dem! :surprised:

Men alltså, du kan ju göra gryta på sånt kött också även om det är synd och skam. Men föredrar du det, så varför inte?

Sidor: << < (3/6) > >>