Hur länge kan man ha skaldjur i kylen?

Sidor: (1/3) > >>

hemul:

Har för mig att jag har frågat det här förut men...

Om man tinar kräftor, hur länge kan man ha dem i kylen sen? Är det säkrast att skala och rensa dem så man bara har det vita köttet och inget bajs och sån där moja som är under skölden?

Corny:

Om man tinar dem i kylen tar det väl ungefär ett dygn bara för själva tinandet, så ett dygn till (med skal) ska iaf gå bra. Sen tror jag inte att jag hade vågat vänta längre med att äta upp godsakerna. (Hade inte orkat vänta längre heller, för den delen!)

hemul:

Är du säker? Jag är skiträdd för dåliga skaldjur nämligen. Blev skrämd som barn.  :shy:

Jo, jag har köpt ett 2-kilospaket kräftor till bara lilla mig förstår du. Ett kilo äter jag lätt, men två blir nog lite mycket. Jag måste ju tina hela på en gång...

hemul:

Jag fick just en idé. Vad tror du om att tina paketet bara lite, så isen går att hacka i? Behövs nog inte mycket, för lag brukar inte bli stenhård ens när den är ordentligt fryst. Sen hacka loss hälften och snabbt tillbaks med dem i frysen. :surprised:

Corny:

Jag är också rätt rädd för dåliga skaldjur. Därav mitt svar. Jag tror nämligen att man egentligen kan ha dem i kylen i ca två dagar efter tining, men det hade inte jag vågat!

Hackandet låter som en utmärkt idé! Gör på det viset, vet jag!

Sidor: (1/3) > >>