Lurigt "vatten"....

Sidor: << < (6/14) > >>

hemul:

Usch. Är det långt till den där källan? Hur vore det att åka dit med en 25-litersdunk lite då och då, en sån med tappkran? Fast då är det plasten förstås. Tror inte det finns damejeanner med tappkran. Fast det finns kaggar! :surprised:

hemul:

Kan någon i familjen svetsa?

Nizhoni:

Jag är lite osäker på hur långt det är men jag skulle tippa på nästan 4 mil enkel väg. Det är i en liten 2,5 liters plastdunk (gammal saftdunk) vi hämtar vattnet nu men det måste hällas upp i glaskaraffer/flaskor så snabbt som möjligt för att inte ta smak av plasten, vi har en 5 liters också men den ger genast smak till vattnet. Jag har funderat på att skicka med glasflaskor men är lite tveksam till det, inte så kul med många minusgrader, iskallt vatten och kalla glasflaskor, för sambon alltså.

Vad tänkte du med svetsandet? Ett 4 mil långt rör? Men ja, vi har en svets och sambon en bror som är utbildad i den ädla konsten att svetsa.

hemul:

Nej, jag tänkte två rostfria 15-litershinkar som svetsas ihop, alternativt en sån där jättekanister med lock de har i skolbespisningar eller en annan färdig rostfri behållare av nåt slag, ett "tanklock" och en kran.  :smile:

När jag tänker efter skulle en sån matkanister funka med löst lock också, man kan kanske sätta klämmor runt kanten under transport. Fast en tappkran vore ju fint förstås.

Nizhoni:

Men så mycket vatten hinner nog bli lite unket när det får stå, det tar ett bra tag innan jag bälgat i mig 15 liter.  :drink:
Fast själv idén var bra, ska se om jag kan hitta något passande. Nackdelen är att rostfritt är himla dyrt, blir till att gräva djupt i plånboken.

Sidor: << < (6/14) > >>