Sojalecithin

Sidor: (1/6) > >>

elocinave:

Hej!

Min nyaste noja är att bli rädd för livsmedel som innehåller sojalecithin. :cry:

Eftersom det är helt omöjligt att undvika godis när man har barn så har jag insett att IBLAND måste jag ge dem choklad eller dylikt. MEN ta vilken sak som helst från keks, choklad, etc. så innehåller skräpet sojalecithin. SUCK!!!

Nu tycker ju min man att vi ska undvika det men OM man nu vill ge barnen sötsaker då tycker han att det väl inte är såååå farligt för annars hade ju tillverkarna inte fått lov att använda det. Samtidigt vet man ju inte heller HUR mycket hexan eller aceton finns i sojalecitin ...

Hmmm, har svårt att uttrycka mig nu men hoppas att ni förstår hur jag menar

Ska jag slappna av lite som min man tycker, eller istället börja göra mina egna sötsaker? Usch, det här börjar bli jobbigt!

Vågar knappt tänka på nästa barnkalas: Det känns ju nästan som att hälla gift i mitt barn för att det ska ha lite trevligt. KAn ju inte heller komma och kritisera maten som bjuds :sad:

elocinave:

ville bara tillägga:

http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev4.pdf

idalinda:

Då ska du inte läsa " den hemlige kocken" från adlibris för ca. 160 kr  :whistle:... för då kan du inte äta någonting som säljs i butikerna.

Jag har varit lagom skeptisk förut, men nu är jag minsan nojjig som du.

Jag har planer att börja göra egen choklad av kokosfett, ekologisk kakao, egenodlat stevia och sedan ev. lite nötter och bär.

Och gissa hur ofta ordet "gift" passerade min huvud under veckan när sonen fyllde 10 år och fick bestämma själv vad han ville ha till frukost och kalasfikat :cry:

Det händer som tur är en gång om året för hans del, och de större barnen är så pass mycket större att de fattar lite mer.

Jag har insett att det är massa kryddor som ska tänkas om , lika så korvar, ostar, kassler, mjölkprodukter, chilisåser ...

oj, jee, jag har också läst den sidan, bra info där !

Men man måste ju äta någonting under tiden man letar andra alternativ :angry:
Så nästa sommar odlar jag massa chili för att kunna göra en chili-vitlöks-pure till matlagning
testar att odlar lite mer kryddor och vitkål och broccoli.

Göra egna korvar  vet jag inte riktigt  :puke1: om jag vill .

Jag förstår din noja, och min man är inte mindre nojjigare än jag . han har protesterat  allt skit sedan länge :so_mad:.

Marinda:

Jag tycker att det låter som en bra idé att göra eget godis, om du bara orkar. Jag har tänkt börja med samma sak åt min son. Jag vill inte ta ifrån honom lördagsgodiset helt. Gör man eget vet man i alla fall vad det innehåller. Sedan tror jag att man ska akta sig för att bli alltför nojig. Om man t.ex. är bortbjuden och någon enstaka gång äter fel, gör det inte så mycket. Eller om barnen får godis i present och äter det någon enstaka gång.

elocinave:

Citat från: Marinda skrivet 2008.01.18 - 18:05:26
--
... om du bara orkar. ...
--

det är ju det som är problemet. Hur ska jag orka med tre småbarn varav en ammas var tredje till fjärde timme :sad:

Sidor: (1/6) > >>