Växtbelysning, vad ska man ha?

Sidor: (1/20) > >>

hemul:

OK, jag tänker försöka övervintra min pellisar i lägenheten. Tanken var att köpa en billig hylla, slänga över ett lakan eller två så det blir som ett tält och hänga ett par lampor där inne. Såna där dyra speciallampor blir det inte tal om. Har hört att vanliga ljusstarka lågenergilampor ska duga. Ibland står det att de ska vara fullspektrum och ibland står det kalljus. Skulle någon av dessa duga? Typ ett par 30W. Ska jag i så fall ha kalllvit eller dagsljus?   :confused3:

http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=343

anki:

Blir nog alldeles för varmt om dom skall sitta instängda under lakan tror jag..... Ställ dom i ett fönster och sätt över en extrabelysning med vanlig lågenergibelysning. Jag har varit på loppisar och köpt skrivbordslampor med sådana där små lysrör i. Det har funkat jättebra. Tog in gänget igår så nu är det fullt överallt - har nog runt 100 sorter..... Här är delar av dom.....
Anki

hemul:

Nä, det är för värmens skull jag inte ska ha dem i fönstren. Jag har nämligen små men glödheta element så fönsterbrädan blir jättevarm. Förra året dog alla i januari.  :neutral:

anki:

Aha.... men lakan över låter lite överkurs......  Hylla då på ett svalare ställe och extrabelysning med lågenergilampor? Har du inga fönster i trapphuset så du kan glädja andra hyresgäster med lite blomfägring?? Där brukar vara svalt och (blom-)skönt......
Ett svalt och mörkt källar- eller vindsutrymme kanske??
Anki

Tina:

Anki, du är så himla smart. Själv har jag köpt fula takarmaturer som ligger och skräpar i garaget för jag har itne kommit på något fiffigt sätt att hänga upp dom. Men med skrivborsdlampor slipper man problemet. Jag har turen att inte ha några element så mina kan stå i fönstret. Har en chili som överlevt i 5 år och som ger frukt nästan året om.

Sidor: (1/20) > >>