Valio smör

Sidor: << < (4/19) > >>

Corny:

Sånt här är läskigt!!! Att man som konsument måste veta vad man ska titta efter för att kunna utesluta vissa saker, är rent bedrövligt. Hoppas verkligen inte på att finskt kött innehåller GMO. Det är nämligen något av det bästa kött man kan få tag i!!! (Ja, jag vet att tråden handlade om smör. Jag svävade ut i vanlig ordning.  :blush: )

hemul:

Hmm. Står inget om Finland på GMOfri. Ska skriva och fråga, ska jag!  :kungfu:

Fast du kanske tänkte på transporterna, Nizhoni? I så fall är det nog hugget som stucket. Arla har visst en enda fabrik som gör smör, så det smöret åker kors och tvärs i landet från ko till konsument. :nod-yes:

Nizhoni:

Ojoj vilken vändning detta tog, det var inte meningen.  :blink:

Jag tänkte mest som så att jag vill gynna de svenska bönderna för att hålla landskapet öppet, sedan fortsätter det goda gynnandet i hela ledet från bonde till butik (bonde-lokal åkare-mejeri-lokal åkare-butik). All arbetstillfällen stannar här och vi har nytta av det på alla sätt.  :smile:

hemul:

Ja, det är sant. Men då måste man nog köpa eko och det smöret är ju så jäkla dyrt.

Hörde ni förresten på radio nån gång i våras om hur mycket det fuskas med att släppa ut korna på sommarbete? De intervjuade en bonde och han sa att det var "omodernt och förlegat".  :sad:

Corny:

Det hoppas jag verkligen inte att han tyckte!  :evil: Dels ska det vara lag på att korna ska få vara ute en viss del av året, dels mår de mycket, mycket bättre av det. De ger faktiskt mer mjölk med. Men det gör de väl med kraftfoder också, förstås.  :sad:
Fast det klart. Jag är uppvuxen med mer eller mindre ekologisk djurhållning, så jag har enorma illusioner om hur saker och ting ska vara, samt att djuren alltid ska ha det bra. Så är det tyvärr inte!  :shake_head:

Sidor: << < (4/19) > >>