Jodtest, fast med Lugols.

Sidor: << < (4/7) > >>

hemul:

Ingen aning. Doktorn säger inget om det. Jag tror han kör med pang på rödbetan.

Corny:

Jaha, men hur har ni andra gjort då? Inte har det väl bara varit pang på? Ni har väl trappat upp? Eller har jag missuppfattat?

hemul:

Jag gjorde det. Jag tror vitaminen startade på en rätt hög dos och hon blir ju bara piggare och piggare.

Kusin Vitamin:

Ja, jag är ju otålig och vill se resultat snabbt, så jag startade på 25 mg/dag och ökade till 50 mg den fjärde dagen när jag inte kände tillräckligt förbättring. Och den femte dagen kände jag riktig ordentlig effekt, blev varm och fick energi, samt att värk och stelhet minskade. Men jag var inte nöjd utan ökade till 75 mg på prov en dag och det var så lyckat så att när jag gick in på min femte jod-vecka så började jag på 75 och gick snabbt upp till100 mg. Sedan fick min jodflaska spader och jag har i efterhand förstått att jag fick i mig mycket mer än 100 mg. :confused3:
Följden av detta blev att jag råkade ut för "bromism". Jag började då dricka extra mycket vatten+havssalt och höll upp med jod i tre dagar, så nu känns det bättre. Startade idag med 25 mg och ska upp till 50 om några dagar och se om jag kan stanna där. Mina hypoT-symtom kom iaf inte tillbaka under de tre dagarnas uppehåll! :thumbsup:
En sak jag märkte när jag gick upp till 75 mg var att jag blev så rastlös, klarade inte att sitta vid datorn mer än korta stunder.  :max-shock:
Så mitt råd till er som trappar upp är att hålla noga koll på ev. bromism-symtom och dricka mycket vatten med havssalt. :drink:

Kusin Vitamin:

Citat från: Corny skrivet 2009.04.21 - 23:44:47
--
Fick min Lugols lösning igår, och passade på att göra samma jodtest som vi gjorde med jodopax. 30 timmar senare har jag fortfarande fläckar kvar. Innebär då detta att jag inte har någon jodbrist? För i sådana fall kan ju någon annan få lösningen av mig. Helt onödigt att överdosera, enligt min åsikt. Har ju ändå mina algtabletter (som är för mesar) att tillgå.
Behöver lite tips och råd här!

--

Även om du inte har någon jodbrist behöver kroppen ca 12 mg jod per dag. När jag har avhjälpt min jodbrist så ska jag gå över på den underhållsdosen för resten av mitt liv.
Och som hemul skriver så borde vi alla ha brist, med tanke på hur vi lever.

Sidor: << < (4/7) > >>