Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

RSS feed 2012.02.08 - 18:49:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: SÄLJES: Vill någon köpa stevia-plantor eller physalis-plantor ??  (läst 9709 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Global Moderator

Smörklickar: 37

Antal inlägg: 5481

« Svara #15 skrivet: 2009.03.30 - 16:55:05 »

hmm, jag har ingen erfarenhet om physalis inomhus,men varför inte, den gillar ju värme och växthus !
En stor hink ( minst den vanliga 12 litare) och lite vattenduchar  då och då .

Hur mång vill du ha  :crazy: ?
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #16 skrivet: 2009.03.30 - 17:01:23 »

Nu har steviorna och cornys balkonginredning åkt iväg med posten idag . :plane:
Det  blev faktiskt en rolig pyssel att packa dom, när allt  var färdigt , kikade jag lite misstänkt på en bytta... är den för hög för att kunna skickas som ett brev :confused3:.
Det var bara att springa till datorn och postens hemsida och leta mottet  : 3 cm  och naturligtvis var den högre pyttan högre än så  men även makrillpurken ett par millimeter högre :smack_head:

Det var  tur att jag hade sparat lite alternativa förpackningar  :whink:

Lycka till nu med odlingarna  :thumbsup:!
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 55

Antal inlägg: 17167

Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.03.30 - 17:57:51 »

Vet du vad sm är bra och billigt? Såna där plastmuggar som brukar sitta i automater. Man kan klippa ner dem så de blir lagom höga. Jag brukar så frön i såna. Sticker ett par hål i botten för dränering. Man får ett helt rör för en tia.
Loggat

idalinda
Global Moderator

« Svara #18 skrivet: 2009.03.31 - 12:30:28 »

Jap jag har set någon tipsa om plastmuggar på odlaforumet. och dom är säkert bra att använda, jag har löst mina bytta-problem för 50 år framåt tror jag ...

Min praktik ser ut så här: såläge använder jag  makrillburkar och klippta grädde och mjölkkartonger ( för byttorna ska vara låga då ) behov ca. 150 st / sesong
Sedan när det är dax att skola om dom en och en ... jag gjorde en satsning förra året och köpte faktiskt ett par flyttlådor fulla med kraftiga svarta fyrkantiga pyttor, som klarar av tvättas och avändas säkert 50 år  :whink:, de är verkligen tåliga... köpte ca. 2000  :crazy:, för övrigt var de så billiga att om jag vill kan jag även slänga dom och köpa nya, om jag tröttnar att diska dom.
Fördelen är att de är alla lika och lätta att stapla och tar lite plats ( bara en kubik istället för massa olika lösa hemmavarianter som tar 15 kubik...)
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #19 skrivet: 2009.03.31 - 12:32:49 »

och ja, ni som ville stevia fick också ett par thörnrosas kjörtlar ,   använd eller släng!

Stevian är den som har jämna kanter, thörnrosa har lite taggade kanter på bladen.
Det syns även när de växer, stevian tar tid, thörnrosa rusar i väg ....
Loggat
Levis
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 321

« Svara #20 skrivet: 2009.04.03 - 08:51:25 »

och ja, ni som ville stevia fick också ett par thörnrosas kjörtlar , ni får själva hur de ser ut  och använda eller slänga !

Stevian är den som har jämnna kanter, thörnrosa har lite taggade kanter på bladen.
Det syns även när de växer, stevian tar tid, thörnrosa rusar i väg ....

Jag som trodde det bara var en planta med lite olika blad! Nu får jag allt plantera om dem, innan rötterna knyter ihop sej alltför mycket.
Tack för den extra presenten, det ska bli spännande.
 :flowers:
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #21 skrivet: 2009.04.03 - 18:28:58 »

Det var väl ett par stevior också ... jag skulle rekommendera att plantera dom också en och en, för den växer och blir stor... lite trög i starten, men till hösten
har den rankor på 50 cm till höger och vänster ...
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #22 skrivet: 2009.04.03 - 18:32:09 »

Vilken jobbig tangentbord jag hade i går, den hoppade över bokstäver och släpade efter eller dubblade hejvild, jag såg att de senaste inlägg från mig här var lite konstig, nu ska de vara hyfsad förståendligt  :smile:
Loggat
Langhol
Sr. Member

Smörklickar: 13

Antal inlägg: 386

« Svara #23 skrivet: 2009.04.03 - 21:20:13 »

Jag trodde också att det var en och samma sort! :redface:
Loggat
Corny

Smörklickar: 24

Antal inlägg: 2426

« Svara #24 skrivet: 2009.04.03 - 23:25:35 »

Oj, vad jag är bortskämd! Här var nämligen växterna noga utmärkta. Det stod både Stevia och Thörnrosas kjortel på paketen. Fast det klart, jag fick ju en hel massa växter förstås.  :lol:  :flowers: Hur mycket som helst som ska växa till sig nu! Ska bli kul att se hur det går!  :smile:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Global Moderator

« Svara #25 skrivet: 2009.04.04 - 15:31:23 »

Ber om ursäkt snälla vänner... :smack_head: jag packade först till Langhol och Levis och fick för mig att slänga Thörnrosan med , när jag såg att det skulle kunna få plats i samma porto-pris. Sedan tänkte att jag skriver med ett par rader om dom...
Därefter packade jag Cornys beställning  och där fanns det flera olika saker så jag var tvungen att skriva på dom...
Sedan när packningarna strulade (makrillbrukar var för höga ) så paketerade jag om alltihop och glömde på farten att skriva lappar på plantorna.

Men alla dessa små ska planteras en och en ändå  för det blir ju STORA !

Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #26 skrivet: 2009.04.04 - 15:33:06 »

Ville du har något Hemul ???

jag har exakt två stevior kvar och massa physalisar, för att inte tala om allt  annat...
Men de stevior kan ryka snart, när jag håller på och byter till mig Goji-bärs-fröer,
den som har dom vill gärna byta ,så stevia-plantor står på byteslistan som förslag  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.04.04 - 15:50:53 »

Tack, men nej tack. Jag har haft en del stevior redan, som du vet.  :tongue:
Loggat

idalinda
Global Moderator

« Svara #28 skrivet: 2009.04.05 - 13:28:08 »

du käkar ju inte gröna saker alls , så var det ju  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2009.04.05 - 14:16:41 »

Jo, stevia och rotsaker. :biggrin1: Jag skulle nog äta mer om jag hade tillgång.
Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.104 sekunder med 23 databasfrågor.