Optimalt bröd - nötbröd

Sidor: (1/5) > >>

skogsstjrna:

Minns inte vem som lade upp detta recept i gamla forumet, men det är så bra att jag tar mig friheten att kopiera in det hit:

Nötbröd

• 200 g nötter
• 6 ägg (380 g)
• 30 g smör
• 40 g grädde
• 40 g vetemjöl
• 1 tsk bakpulver
• En liten nypa salt

Kör nötterna till mjöl i en matberedare/mixer. Blanda i vetemjöl och bakpulver. Tillsätt äggen. Blanda, blanda. Tillsätt grädden och sedan det smälta smöret. Blanda ordentligt. Häll i rikligt smörad och försiktigt bröad form. Använd mandelmjölet till formen.Grädda ca 40 minuter i 175-200 °C.

Enjoy!  :chef2:

Om denna tråd verkar ologisk så beror det på att jag slagit ihop två trådar om samma recept.  :cheers:
hemul

hemul:

Mervis mans favorit!  :thumbsup:
Originalinlägg här

500 g hasselnötter (eller andra nötter/mandel - blanda)15 ägg (700g)250 g smör110 g grädde (½ kopp)100 g vetemjöl (4 msk)25g brödsmulor (1 msk)2 strukna tsk bakpulver

Mixa nötterna till mjöl. Blanda i vetemjöl och bakpulver. Blanda i äggen. Tillsätt grädden och sedan det smälta smöret. Blanda ordentligt. Häll i rikligt smörad och försiktigt bröad form. Man kan byta ut skorpsmulorna mot mandelmjöl om man vill det, eller klä formen med bakpapper istället för att smöra och bröa.

Grädda ~40 minuter i "varm ugn". 200-225 °C tror jag funkar.

Brödet bli väldigt bra i konsistensen och är mycket matigt och mättande.

Receptet norpat från Kwasniewskis böcker.

hemul:

Har inte insett det förrän nu, men det verkar vara en liten sats av dr Ks nötbröd - det första vi bakade.  :inlove:
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article288.html

skogsstjrna:

Citat från: hemul skrivet 2008.11.24 - 19:44:32
--
Har inte insett det förrän nu, men det verkar vara en liten sats av dr Ks nötbröd - det första vi bakade.  :inlove:
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,187.0.html

--
Javisst, det är en klassiker som håller länge!  :wave:

Lisbeth:

Har precis gjort nötbrödet. Använde bara mandelmjöl och det blev hur gott som helst. Tackar!!!!

Sidor: (1/5) > >>